Voorwaarden eindwerkstuk Aftersales-management
Onderdeel van het examen Operationeel Management
Indeling werkstuk
- Titelpagina
- Inhoudsopgave
- Inleiding
- Hoofdgedeelte
- Conclusie
- Overzicht van geraadpleegde bronnen
Het hoofdgedeelte van een goed aftersales- /marketingplan dient de volgende onderdelen te bevatten:
Commercie
- Missie van uw bedrijf
- Visie en doelen van uw aftersalesorganisatie (de omvang maakt niet uit)
- SWOT van uw aftersalesorganisatie
- Wat u in de komende jaren gaat doen. Vertaal deze activiteiten naar een begroting van opbrengsten en kosten voor de komende jaren.
- Heeft kritische succesfactoren geformuleerd (service, parts, rekening houden met universele bedrijven in de buurt).
- Korte omschrijving van de geleverde producten en diensten
- Het doel dat u hiermee voor ogen heeft
- De segmenten waarin u werkzaam bent en wilt zijn
- Omvang ontwikkeling kansen en bedreigingen (hoe groot is deze?)
- Omschrijving van de klantengroepen (doelgroep segmentatie)
- Omschrijving van de concurrentie
- Omschrijving van de activiteiten die u (al) of gaat doen bij de diverse product, klant of segment combinaties
- Doelen en budget
- Uw vertrek-en eindpunt inzichtelijk maken en hoelang u daarover doet?
- Sturing en controle (hoe, hoe vaak, door wie?)
Marketing
- Waarom u dit plan heeft gemaakt zoals u het heeft gemaakt (toekomst gericht)
- De strategie die u volgt. Is dit de juiste of noodgedwongen?
- Kiezen van middelen; wat heb ik nodig om dit plan te verwezenlijken?
- De toekomstvisie op uw merk(en) en uw bedrijf (en uzelf: zie SWOT)
HRM
- Waar en op welke manier wordt uw visie zichtbaar in uw dagelijkse praktijk? De stijl van leidinggeven die daarbij hoort en waarin dit zichtbaar wordt
- De sturings- en beheersingsinstrumenten die in uw bedrijf aanwezig zijn. Werken die optimaal (waaruit blijkt dit) of heeft u een verbeteringsslag te maken en hoe ziet u dit voor u? Welke verbeterslag(en) gaat u maken, welke stappen maakt u, wat kosten ze aan investering, wie heeft u hiervoor nodig in de uitvoering, wanneer moet dit operationeel zijn. Wat wilt u aan verandering zien?
- De knelpunten die u ondervindt in uw dagelijkse functie als leidinggevende. Het aandeel van u hierbij uw (hoe gaat u hiermee aan de slag?), wat hoort hierbij op het bordje van uw organisatie (wat zijn uw acties?) en wat ligt bij uw medewerkers (wat zijn uw acties?).
- De synergie die er bestaat tussen de afdelingen (en/of vestigingen) binnen uw bedrijf? Waaruit dit blijkt. Waar kunt u als bedrijf, kijkend naar synergie in verbeteren, De aanpak waar u voor staat. De investeringen die hiervoor noodzakelijk zijn
Financieel
- Een inventarisatie van alle bedrijfsmiddelen van de aftersalesafdeling. Maak een opstelling van de levensduur, de aanschafwaarde, de boekwaarde en een schatting van de resterende levensduur.
- Een overzicht van alle opbrengsten van de aftersalesafdeling opgesplitst in intern, extren, olie en werk derden en de ontwikkeling van deze opbrengsten in de afgelopen 3 jaar.
- Een overzicht van alle kosten van de aftersalesafdeling en de ontwikkeling van deze kosten in de afgelopen 3 jaar. Splits, waar mogelijk, deze kosten ook op per opbrengsten soort.
- De ontwikkeling van de volgende kengetallen van de laatste 3 jaar:
- omzet per monteur;
- brutowinst per monteur;
- gefactureerde uren per monteur;
- garantiekosten werkplaats als % van de loonomzet;
- verhouding indirecte medewerkers werkplaats en directe medewerkers
- brutowinst magazijn als % van de magazijnomzet;
- omzet per magazijnmedewerker
- omloopsnelheid van de voorraad.
- Geef m.b.t. de magazijnvoorraad aan welke kosten op de voorraad rusten. Denk met name aan rente, ruimte en risico.
Conclusie
- hierin komt de kandidaat terug op de hoofdpunten
- grote lijnen puntsgewijs
- concluderend wat hij uit het werken aan zijn plan heeft gehaald