Veelgestelde vragen scholen

Onderwijs

  • Stimuleert OOMT ook mijn opleiding?
  • Wil je informatie over ‘Leerlingpremie’ dan moet je aan bepaalde voorwaarden voldoen. Je moet:

    – werken bij een bedrijf dat bij OOMT is aangesloten
    – een praktijkopleidingsovereenkomst hebben
    – een opleiding op niveau 2, 3 of 4 doen
    – in het eerste of tweede jaar van de opleiding zitten

  • Waarom moet ik op het examen van een differentieel de lager voorspanning meten terwijl dat in de praktijk nooit voorkomt?
  • Deze specifieke werkorder komt inderdaad niet vaak voor en het is goed mogelijk dat jij als beginnend beroepsoefenaar dit nog nooit op een werkorder bent tegengekomen. Maar ook al heb je deze specifieke klus nog nooit onder handen gehad, toch zou je als beginnend beroepsoefenaar op EAT niveau met onderstaande kennis en vaardigheden deze klus moeten kunnen klaren. De kennis en vaardigheden die je voor deze opdracht moet beheersen en die volgens de kwalificatie eisen aan jouw opleiding worden gesteld zijn:

    – Kunnen werken volgens fabrieksvoorschriften.(aanwezig bij de opdracht!).
    – Kennis hebben van en kunnen omgaan met meetinstrumenten zoals schuifmaat, meetklok of schroefmaat.
    – Kunnen rekenen met decimale getallen om hieruit de afstelling te kunnen bepalen.
    – Kennis hebben van de werking van het differentieel. En deze kennis gebruiken bij het de- en monteren van deze complexe mechanische constructie.

  • Waarom moet ik op het examen een aparte kabelboom maken? Dit kan voor een koplamp of wissermotor zijn. Dat komt in de werkplaats toch nooit voor?
  • Ook hier geldt dat de opdracht vooral bedoeld is om als beginnend beroepsoefenaar te laten zien dat je onderstaande kennis en vaardigheden die volgens de kwalificatie eisen aan jouw opleiding worden gesteld voldoende beheerst. Wat je voor deze opdracht nodig hebt is:

    – Kennis van de werking van elektrische systemen in de auto.
    – Elektrische bedradingschema’s kunnen lezen en interpreteren.
    – Door meten met een multimeter de functies van de bestaande bedrading kunnen achterhalen.
    – Een stekkerverbinding kunnen maken met behulp van een moment-tang, on-geïsoleerde connectoren, kunststof stekkerblokken en verschillende draadkleuren.

  • Waarom moet ik op examen kunnen uitlijnen? Dit wordt toch meestal uitbesteed door werkplaatsen?
  • Hieronder vind je enkele kwalificaties die binnen de autobranche verwacht worden van een beginnend beroepsoefenaar bij het stellen van een mechanische diagnose. Dit zijn o.a.:

    – Kunnen werken volgens fabrieksvoorschriften.(aanwezig bij de opdracht!)
    – Bij diagnose aan een (onderdeel van een) auto verantwoord gebruik kunnen maken van meet, test -en diagnoseapparatuur en (hulp)middelen.
    – Correct en vaardig de benodigde reken- en meetkundige handelingen kunnen verrichten.
    – Logische conclusies kunnen trekken uit de verkregen meetgegevens. Voor- en nadelen kunnen afwegen om tot een juist reparatie advies te komen.

    Deze kwalificaties worden getoetst bij de uitvoering van de opdrachten. Het zou niet mogen uitmaken of deze reparaties en/of diagnoses uit andere opdrachten bestaan, zolang de vereiste kwalificatie eisen maar overeenkomen.

    Met de eerder genoemde kennis en vaardigheden, zou je deze en andere vergelijkbare opdrachten op het examen zelfstandig moeten kunnen uitvoeren. Daarop is de beoordeling gebaseerd.
    (Zie voor speciale vaardigheden die vereist worden voor het EAT examen ook het document Speciale technische vaardigheden).

  • Waarom moet ik op het examen diagnose stellen aan zuigers en cilinders terwijl dat alleen in een revisiebedrijf gebeurd?
  • Hieronder vind je enkele kwalificaties die binnen de autobranche verwacht worden van een beginnend beroepsoefenaar bij het stellen van een mechanische diagnose. Dit zijn o.a.:

    – Kunnen werken volgens fabrieksvoorschriften.(aanwezig bij de opdracht!)
    – Bij diagnose aan een (onderdeel van een) auto verantwoord gebruik kunnen maken van meet, test -en diagnoseapparatuur en (hulp)middelen.
    – Correct en vaardig de benodigde reken- en meetkundige handelingen kunnen verrichten.
    – Logische conclusies kunnen trekken uit de verkregen meetgegevens. Voor- en nadelen kunnen afwegen om tot een juist reparatie advies te komen.

    Deze kwalificaties worden getoetst bij de uitvoering van de opdrachten. Het zou niet mogen uitmaken of deze reparaties en/of diagnoses uit andere opdrachten bestaan, zolang de vereiste kwalificatie eisen maar overeenkomen.