Onderhoud WRM-vragenbank fase 2a en 2b categorie B
20 februari 2023
De theorie-examens 2a lesvoorbereiding en 2b lesuitvoering en beoordeling van categorie B zijn onderhouden. De kwaliteit van de examenitems is beoordeeld. Daarbij is gelet op:
- Zijn de items toetstechnisch correct?
- Zijn de items taaltechnisch op orde?
- En heeft het item de juiste categorie?
Bij een aantal items zijn wat kleine taaltechnische wijzigingen doorgevoerd. Voor de volgende categorieën zijn nieuwe items ontwikkeld. Deze zijn voorgelegd aan de examenopgavecommissie en inmiddels ook goedgekeurd.
Het betreft de volgende categorieën:
2.1.1 Lesprogramma ontwerpen |
|
3.1.1 Introductie |
|
3.1.2 Uitleg |
|
3.1.3 Aanbieden oefensituaties |
|
3.1.4 Feedback |
|
3.2.1 Signalering uitvoering rijtaken |
|
3.2.2 Ondersteuning aanleren rijtaak |
|
3.2.3 Afstemming |
|
3.2.4 Leerhouding |
|
3.2.5 Interpersoonlijk handelen |
|
4.1.1 Kiezen van toets en toetsmomenten |
|
4.1.2 Voorbereiden van toetsafname |
|
4.1.3 Samenstelling toets |
|
4.1.4 Observeren en beoordelen |
|
Hieronder is een voorbeeldvraag weergegeven:
Je hebt deze maand bij meerdere leerlingen een proefexamen afgenomen. Je merkt dat ze allemaal moeite hebben op eenzelfde onderdeel.
Je merkt dat je de leerlingen op dat onderdeel steeds makkelijker een voldoende geeft.
Van welke beoordelaarsvalkuil is dit een voorbeeld?
A Normverschuiving
B Horn-effect
C Halo-effect