Waar wordt op gelet tijdens het theorie-examen voor Educatieve maatregel drugs & verkeer?

Bekijk de leerdoelen hieronder.

Leerdoelen & toetsmatrijs Educatieve maatregel drugs & verkeer (EMD)

LeerdoelWaarop getoetst wordtVerwijst naar

1: het wettelijk kader van de EMD op hoofdlijnen beschrijven

Kennis

Factsheet: Algemene didactische vaardigheden

2: Het proces van verwijzen naar de EMD en de rol van het CBR daarbinnen uitleggen

Begrip

Factsheet: Mededelingsprocedure

3: In een gegeven situatie op basis van verwijzingscriteria en eventuele contra- indicaties bepalen welke maatregel van toepassing is.

Toepassing

Factsheet: Mededelingsprocedure

4: De beleidsdoelstelling en uitgangspunten van de EMD benoemen

Kennis

Factsheet: Mededelingsprocedure & Blauwdruk EMD

5: Het verschil tussen de administratiefrechtelijke en strafrechtelijke procedure uitleggen en toelichten hoe beide procedures met elkaar en met de recidiveregeling samen kunnen lopen

Begrip

Factsheet: Mededelingsprocedure

6: De belangrijkste risicogroepen, risicofactoren in de omgeving en persoonlijke risicofactoren voor het rijden onder invloed van drugs benoemen

Kennis

Factsheet: Drugs & verkeer

7: De achtergronden en kenmerken van de doelgroep van de EMD benoemen

Kennis

Blauwdruk EMD

8: De gedragsdeterminanten waarop de EMD zich richt (aangrijpingspunten) benoemen

Kennis

Blauwdruk EMD

9: De gedragsdoelen van de EMD benoemen

Kennis

EMD draaiboek

In totaal 4 vragen over onderwerpen 1 t/m 9

10: De verschillende programmaonderdelen van de EMD in de juiste volgorde x benoemen en uitleggen waarom voor deze volgorde gekozen is

Begrip

EMD draaiboek

11: Het doel, de functie en stapsgewijze werkwijze van het persoonlijk plan van aanpak (PPA) in de EMD benoemen

Kennis & begrip

Factsheet: Persoonlijk plan van aanpak

12: 3 wetenschappelijk gedrags- en werkmodellen waarop de cursussen zijn gebaseerd (Integrated Behavioral Model, Stages of Changes Model en het Model voor Veilig en Verantwoord Rijgedrag) op hoofdlijnen beschrijven.

a. De determinanten in het Integrated Behavioral Model onderscheiden en uitleggen hoe deze van invloed zijn op gedrag.

b. Het ontstaan van gewoontegedrag, manieren om het te doorbreken en de rol die bewust en onbewust leren daarbij speelt uitleggen.

c. De sprongen die deelnemers kunnen maken volgens het Stages of Change model benoemen en uitleggen welke methoden passend zijn om deelnemers daarbij te ondersteunen.

Kennis & begrip

Factsheet: Algemene didactische vaardigheden & Gedrags- en werkmodellen

13: De principes en uitgangspunten van 3 didactische modellen (motiverende gespreksvoering, methode Karin de Galan en didactische basiswerkvormen) beschrijven en uitleggen hoe deze binnen het programma van de EMD worden toegepast

Kennis & begrip

Factsheet: Algemene didactische vaardigheden

In totaal 7 vragen over onderwerpen 10 t/m 13

14: De taken, verantwoordelijkheden en rol van de trainer in de EMD toelichten

Kennis & begrip

Factsheet: Algemene didactische vaardigheden

15: De verschillende methoden om deelnemers actiever bij de EMD te betrekken en om hen tot een constructieve deelname aan de EMD te motiveren op hoofdlijnen beschrijven

Kennis

Factsheet: Algemene didactische vaardigheden

16: De betekenis van het begrip ‘feedback’, de functie ervan binnen het trainingsproces en de eisen die eraan gesteld worden toelichten

Kennis & begrip

Factsheet: Algemene didactische vaardigheden

17: De methoden die adequaat zijn om conflict- of probleemsituaties op te heffen op hoofdlijnen beschrijven

Kennis

Factsheet: Algemene didactische vaardigheden

In totaal 2 vragen over onderwerpen 14 t/m 17

18: De verschillende drugs op basis van de wetgeving én op basis van de werking ervan beschrijven

Kennis

Factsheet: Drugs & jij

19: De verschillende fasen van drugsgebruik van elkaar onderscheiden

Kennis

Factsheet: Drugs & jij

20: Uitleggen hoe je met criteria uit de DSM de ernst van een drugsverslaving kunt vaststellen

Begrip

Factsheet: Drugs & jij

21: De motieven voor en gevolgen van het gebruik benoemen

Kennis

Factsheet: Drugs & jij

22: De factoren benoemen die helpen om een blijvende gedragsverandering te realiseren of deze juist tegenwerken

Kennis

Factsheet: Drugs & jij

23: De uitgangspunten van wetgeving over drugs in het verkeer benoemen

Kennis

Factsheet: Drugs & verkeer

24: De effecten van drugsgebruik op het rijgedrag toelichten

Begrip

Factsheet: Drugs & verkeer

25: Uitleggen hoe rijden onder invloed van drugs of bepaalde geneesmiddelen de kans op ongelukken beïnvloedt

Begrip

Factsheet: Drugs & verkeer

26: Ontwikkelingen in cijfers kunnen interpreteren over rijden onder invloed van drugs en maatregelen die getroffen kunnen worden

Toepassing

Factsheet: Drugs & verkeer

In totaal 7 vragen over onderwerpen 18 t/m 26